میراگر ها

 

به منظور کاهش ارتعاشات ناشی از باد یا زلزله در ساختمان‌های بلند، ابزاری ابداع گردیده و استفاده شده‌اند. ابزار کاهش ارتعاشات سازه بر اساس نیاز سیستم آنها به چند گروه تقسیم شده‌اند.ابزار کنترل غیر فعال (Passive) سیستم هایی هستند که نیاز به منبع انرژی خارجی ندارند.

این ابزار از نیروهایی که در پاسخ به حرکت سازه در داخل آنها ایجاد می‌شود بهره میگیرند. جداساز پایه (Base Isolation) ، میراگر جرمی تنظیم شده (TMD) میراگر اصطکاکی (Friction Damper) ، میراگر فلزی تسلیمی ADAS ، میراگر ویسکوز و میراگر ویسکو الاستیک از این گروهند.

میراگر ویسکوز

سیستم های میراگر ویسکوز مایع (Viscous Fluid Damper) یا همان دمپر ویسکوز، تجهیزاتی هیدرولیکی هستند که جهت استهلاک انرژی جنبشی ناشی از ارتعاشات لرزه ای یا مقابله با ضربات بین سازه ها، به کار می روند. این تجهیزات متنوع اند و می توانند به گونه ای طراحی شوند که بار مورد نظر (مثلاً بار زلزله و باد) را مستهلک نموده، ولی در برابر باقی شرایط مانند حرکات ناشی از حرارت، اجازه ی حرکت آزادانه را به سازه بدهند.

 

میراگر اصطکاکی

میرایی به کمک اصطکاک، یکی از موثرترین روش‌ها برای استهلاک انرژی زمین لرزه به شمار می‌رود. میراگر اصطکاکی (دمپر اصطکاکی) بر اساس قواعد مربوط به یک میراگر کولمب یا یک ترمز اصطکاکی که انرژی جنبشی را به وسیله اصطکاک به حرارت تبدیل می‌کند، عمل می‌ نماید.

میراگر اصطکاکی به ساختمان‌ کمک می‌کند که بتواند به صورت بازگشت پذیری ارتعاش کند و انرژی زمین لرزه را مستهلک نماید. این امر منجر به صرفه جویی قابل توجهی می‌شود، چرا که المان‌ های سازه ‌ای می‌توانند در جهت کاهش هزینه بهینه سازی شوند.

تجهیزات میراگر اصطکاکی که به گونه ای طرح می شوند تا پیش از تسلیم اعضای سازه ای بلغزند، به عنوان فیوزهایی عمل می‌کنند  (کار فیوز در برق هم همسن طور است قربانی میشود تا اجرای اصلی آسیب نببینند) که در حین زلزله انرژی را مستهلک می‌نمایند. در نتیجه این کار، ساختمان می تواند بدون وقوع خسارات جدی به اجزاء سازه‌ ای، زمین لرزه را پشت سر بگذارد.

به بیانی دیگر دو جنبه مفید را پیش روی مهندسین سازه قرار خواهد داد:

  • با به‌ کارگیری مناسب اصطکاک و طرح متناسب لرزه ­ای، نیروی ورودی به سازه ناشی از زلزله محدود می شود؛ به عبارت دیگر می‌توان برای ایجاد فیوز در سازه، بر اصطکاک تکیه نمود.
  • سهم قابل توجه استهلاک انرژی زلزله بر دوش این سطوح اصطکاکی گذاشته می شود، به‌ویژه آن ‌که این استهلاک انرژی مستلزم وقوع خرابی در میراگر اصطکاکی نخواهد بود.

میراگر تسلیمی

در این سیستم با افزودن قطعه ای به سازه و انتقال نیروی حساب شده به آن ، موجب جاری شدن قطعه در هنگام وقوع بار گذاری و در نتیجه مستهلک نمودن مقدار زیادی از انرژی ورودی به سازه می گردند. در واقع دراین روش ، عمل تخریب ، بر روی اسکلت سازه رخ نمی دهد و در واقع این میراگر مانند فیوز عمل میکند و با از بین رفتن خود،  سازه اصلی را در ناحیه الاستیک نگه میدارد و نیروی زلزله را مستهلک می نمایند.

جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با  میراگرها و مقالات مرتبط ،نمونه این محصول را مشاهده نمایید.

میراگر ها(word)+مقالات

محصولات آموزشی

آیین نامه بتن ایران ( آبا ) ویرایش سال 1402/ جلد اول و دوم

۹۲۴,۰۰۰ تومان

آیین نامه بتن ایران ( آبا ) ویرایش سال 1402/ جلد اول / تحلیل و طراحی

۵۵۵,۰۰۰ تومان

آیین نامه بتن ایران ( آبا ) ویرایش سال 1402/ جلد دوم/ اجرا

۳۹۹,۰۰۰ تومان

ایمنی در کارگاه های ساختمانی

۱۰۸,۰۰۰ تومان

بتن ریزی در هوای سرد و گرم

۱۶۷,۲۰۰ تومان

سری کتب آیین نامه های شورای عالی حفاظت فنی

۴۷۸,۸۰۰ تومان

فوت و فن مدیریت پروژه‌های عمرانی و ساختمانی

۱۹۲,۰۰۰ تومان

کتاب آیین نامه بتن ایران جلد دوم آبا (سیاه و سفید)

۳۷۸,۰۰۰ تومان

کتاب آیین نامه بتن ایران جلد دوم آبا رنگی

۶۹۸,۴۰۰ تومان

کتاب اصول مشارکت در ساخت و معاملات املاک

۳۲۳,۰۰۰ تومان

کتاب پایدارسازی دیواره گودها (روش خرپا و مهار متقابل )

۵۳۵,۰۰۰ تومان

کتاب جامع مصور نشریه55 ویرایش جدید(رنگی )

۸۹۸,۰۰۰ تومان

نوشته های مرتبط