در مقاله ذیل خواهید خواند که چگونه پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی (حقیقی) خود را پس از قبولی در آزمون اخذ نموده و آن را فعال نماییم. پس با ما همراه باشید.

در این مقاله سعی کردیم مراحل کار پس از شرکت در جلسه آزمون ورود به حرفه مهندسان (از این پس به اختصار آزمون)، تا صدور و فعال‌سازی پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی (از این پس به اختصار پروانه) برای شخص حقیقی را به شما شرح دهیم. این مراحل تقریباً برای تمام صلاحیت‌ها یکسان است اما با پیش‌فرض صلاحیت نظارت و برای استان تهران این مطالب را به شما ارائه می‌دهیم.

آیا بعد از قبولی همه چیز تمام می‌شود؟

شاید آنقدر برای قبولی در آزمون‌ استرس داشته‌ایم و زمان صرف کرده‌ایم و تلاش کرده‌ایم که پس از قبولی احساس کردیم خب!! حالا که قبول شدیم همه‌چیز تمام شد!! منتظر بمانیم تا خیلی باشکوه و عزتمندانه بگویند بفرمایید جناب آقای یا سرکار خانم مهندس خوش آمدید!! این هم پروانه شما!! بفرمایید نظارت کنید!!

لازم است که بدانید اینطور نیست. اگر مراحل بعد از قبولی در آزمون دشوارتر از قبولی در آزمون نباشد، ‌از آن ساده‌تر هم نیست. حداقل بنده که چندان حوصله درگیری‌های اداری را ندارم، قبولی در آزمون برایم سهل‌تر و روند کار برایم واضح‌تر بود!!

آموزش مبحث نهم

آیا عضویت در سازمان نظام مهندسی اجباری است؟

همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر عضویت در سازمان نظام مهندسی استان (از این پس به اختصار سازمان) برای ثبت‌نام و شرکت در آزمون اختیاری است اما پس از قبولی و برای اخذ پروانه باید به عضویت سازمان استانی که در زمان ثبت‌نام اعلام نموده‌اید، درآیید تا بتوانید درخواست صدور پروانه داشته باشید.

اگر پس از آزمون، از قبولی خود اطمینان دارید، بلافاصله برای عضویت در سازمان اقدام کنید وگرنه صبر کنید تا نتایج اعلام شود. چرا که برای عضویت در سازمان باید حق عضویت سالانه پرداخت نمایید که در صورت عدم قبولی، پرداخت حق عضویت سالانه سودی به‌جز برخی اطلاع‌رسانی‌های سازمانی برای شما نخواهد داشت.

 

به هرحال تصمیم در مورد زمان عضویت در سازمان به‌عهده شما اما زمان حدود ۲ ماه را برای انجام مراحل عضویت در نظر داشته باشید. باید به سایت سازمان مراجعه کنید (برای استان تهران سایت به آدرس ۱۶۰.۴۸.۱۱۷:۷۰۸۰)، در قسمت درخواست عضویت اشخاص حقیقی، مدارک مورد نیاز جهت الصاق را مطالعه و فراهم کنید، سپس با درج اطلاعات شخصی، محل سکونت، اطلاعات شغلی، اطلاعات تحصیلی و الصاق مدارک لازم، درخواست الکترونیکی عضویت اعضای حقیقی را ثبت نمایید.

پس از بررسی و تأیید مدارک ارسالی، حق عضویت مربوطه را پرداخت نموده و در پایان، مهلتی (حدوداً ۱۰ روز) به شما داده می‌شود تا برابر با اصل شده مدارک را به سازمان پست کنید. در ارسال مدارک دقت نمایید. در صورت صحت مدارک ارسالی، دیگر نیاز نیست اقدامی انجام دهید، منتظر بمانید تا حدود ۱ ماه بعد، کارت عضویت به آدرس شما پست خواهد شد. تا اینجای کار چندان دشوار نبود!!

 

چه زمانی باید برای صدور پروانه درخواست دهیم؟

حال سؤالی که پیش می‌آید آن است که چه زمانی باید درخواست صدور پروانه را ارائه دهیم یا اصلاً زمان مشخصی وجود دارد؟

در استان تهران حدوداً ۳ ماه زمان می‌برد تا پس از اعلام نتایج نهایی آزمون‌ها، کارنامه‌های قبولی به سازمان ارسال شده و سازمان، برنامه زمان‌بندی بر اساس شماره سریال قبولی آماده نماید. بسته به تعداد قبول‌شدگان، بازه حدوداً ۴ ماهه برای ثبت درخواست صدور پروانه بر اساس سریال قبولی تعیین می‌گردد.

باید دقیقاً در روزی که در برنامه اعلام شده است برای ثبت درخواست اقدام کنید. اگر زودتر ثبت کنید، اجازه ثبت با سریال قبولی به شما داده نمی‌شود و در صورتی هم که بدون شماره سریال ثبت کنید، رسیدگی نشده و حتی برای حذف باید حضوراً به سازمان مراجعه کنید و درخواست حذف را به امضای رئیس واحد صدور پروانه برسانید و در دبیرخانه ثبت نمایید تا درخواست پیش از موعد شما حذف گردد. اگر هم دیرتر اقدام کنید، باز اجازه ثبت با سریال قبولی به شما داده نمی‌شود و باید حدوداً ۳ هفته بعد از پایان برنامه زمان‌بندی درخواست را بدون شماره سریال ثبت کنید.

پس از ثبت درخواست چه باید کنیم؟

پس از ثبت درخواست، مهلتی (حدوداً ۱۰ روز) به شما داده می‌شود تا برابر با اصل شده مدارک لازم را به سازمان پست کنید. در ارسال مدارک دقت نمایید. شاید مهم‌ترین مدرک ارسالی، گواهی اشتغال به کار و تجربه عملی و سابقه کار (توسط ۲ نفر از مهندسان عضو سازمان) است.

توجه نمایید که فقط درج سوابق کار در پروژه‌های شخصی در محدوده شهر و با سمت ناظر برای درخواست پروانه نظارت (و با سمت طراح برای پروانه محاسبات یا طراحی و مجری برای پروانه اجرا) که به امضای دو نفر از اعضای پایه ۱ سازمان همان استان درآمده باشد، قابل قبول است.

حدوداً دو هفته بعد از ارسال مدارک، پیامکی دریافت خواهید کرد که ضمن اعلام نواقص مدارک ارسالی (در صورت وجود نقص)، زمانی را برای مراجعه حضوری به سازمان تعیین می‌کند تا با در دست داشتن اصل مدارک ارسالی در روز تعیین‌شده به سازمان مراجعه و مراحل اداری لازم را طی کنید و در واقع درخواست صدور پروانه خود را کامل نمایید. پس از این اقدام باید منتظر بمانید تا حدود ۲ ماه بعد، پروانه شما صادر شده به آدرس شما پست شود. اکنون پروانه در دست شماست. شاید فکر کنید این داستان طولانی به پایان رسیده است. باید عرض کنم نه!! هنوز هفت خان مانده تا به مرحله نهایی برسید!!

پس از دریافت پروانه چه باید کنیم؟

توجه در بعضی از شهرستان ها بعد از اخذ پروانه مستقیم می بایست جهت اخذ مشخصات مهر نظام مهندسی  خوذ،  به نظام مهندسی منطقه و شهرداری منطقه متناسب با آدرس پشت پروانه بروید.

پس از دریافت پروانه از پست، منتظر کسی یا اتفاقی نباشید!! بلافاصله به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک شهر (مهم نیست در کدام‌یک از مناطق شهرداری) مراجعه کنید و درخواست فعال‌سازی پروانه را ارائه نمایید. دفتر خدمات الکترونیک شهر پس از اخذ مدارک و فرم‌های لازم از شما، درخواست فعال‌سازی شما را ثبت می‌کند. ۱ هفته الی ۱۰ روز بعد، شماره امضای شما صادر می‌شود.

با داشتن شماره حساب بانک صادرات، به بخش خدمات مهندسی سایت سازمان (برای استان تهران سایت به آدرس observer.tceo.ir مراجعه و در آن سایت ثبت‌نام کنید (با شماره پروانه به‌عنوان نام کاربری، برای خود کلمه عبور تعیین کنید). پس از ورود می‌توانید شماره امضای خود را دریافت کنید. در ضمن باید پس از ورود، برخی اطلاعات تکمیلی خود از جمله شماره حساب بانک صادرات را وارد نمایید.

با در دست داشتن شماره امضا (به‌عنوان شماره شهرسازی) و شماره پروانه و شماره عضویت اقدام به ساخت مهر نمایید. پس از ساخت مهر، مجدد به دفتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید.

با مهر و امضای چند فرم دیگر، پروانه شما را فعال خواهند کرد. حال باید مجدداً با شماره پروانه به‌عنوان نام کاربری و کلمه عبوری که برای خود تعیین کردید، به بخش خدمات مهندسی سایت سازمان مراجعه کنید و با ثبت برخی مشخصات و اطلاعات از جمله میزان کارکرد در خارج از شهر و انجام برخی تنظیمات از جمله انتخاب مناطق و گروه ساختمانی مدنظر، منتظر ارجاع کار نظارت از سوی سازمان از طریق سامانه باشید. شاید حالا شما هم تأیید کنید که قبولی در آزمون چقدر ساده‌تر بود!!

 

 

به زودی به شما کار ارجاع خواهد شد، اما پس از ارجاع کار چه اقدامی باید انجام دهید؟

پس از ارجاع کار ، تازه همه چیز شروع می‌شود!

نمی‌خواهم نگرانتان کنم اما اصل ماجرا پس از ارجاع کار است، شاید پس از ارجاع کار با هفتاد خان مواجه شوید!! اینجا مجال صحبت بیشتر نیست اما توصیه می‌کنم تا پیش از ارجاع کار، حتماً درباره مسائل فنی، حقوقی و … مربوط به نظارت، مطالعه خوب و کاملی داشته باشید تا بتوانید امر خطیر و پرمسئولیت نظارت را به‌صورت درست و اصولی و با کمترین مشکلات و نگرانی‌ها شروع نمایید.

حتماً این کتاب را مطالعه نموده و در زمان نظارت، همراه خود داشته باشید.

 

اگر مهندس ناظری یا به تازگی وارد حرفه نظارت شدی بدون آموزش گزارش نویسی وحقوق مهندسی ذست به کار نشو

    آیین نامه بتن ایران ( آبا ) ویرایش سال 1402/ جلد اول و دوم

    ۹۲۴,۰۰۰ تومان

    آیین نامه بتن ایران ( آبا ) ویرایش سال 1402/ جلد اول / تحلیل و طراحی

    ۵۵۵,۰۰۰ تومان

    آیین نامه بتن ایران ( آبا ) ویرایش سال 1402/ جلد دوم/ اجرا

    ۳۷۸,۰۰۰ تومان

    ایمنی در کارگاه های ساختمانی

    ۱۰۸,۰۰۰ تومان

    بتن ریزی در هوای سرد و گرم

    ۱۶۷,۲۰۰ تومان

    سری کتب آیین نامه های شورای عالی حفاظت فنی

    ۴۷۸,۸۰۰ تومان

    فوت و فن مدیریت پروژه‌های عمرانی و ساختمانی

    ۱۹۲,۰۰۰ تومان

    کتاب آیین نامه بتن ایران جلد دوم آبا (سیاه و سفید)

    ۳۷۸,۰۰۰ تومان

    کتاب آیین نامه بتن ایران جلد دوم آبا رنگی

    ۶۹۸,۴۰۰ تومان

    کتاب اصول مشارکت در ساخت و معاملات املاک

    ۳۲۳,۰۰۰ تومان

    کتاب پایدارسازی دیواره گودها (روش خرپا و مهار متقابل )

    ۵۳۵,۰۰۰ تومان

    کتاب جامع مصور نشریه55 ویرایش جدید(رنگی )

    ۸۹۸,۰۰۰ تومان

    کتاب دستنامه مهندس ناظر و مجری

    ۴۳۷,۰۰۰ تومان

    کتاب سوالات تالیفی آزمون های کارشناس رسمی رشته راه و ساختمان

    ۴۹۴,۰۰۰ تومان

    کتاب گزارش ناظر (ویرایش جدید) متن رنگی

    ۳۷۸,۰۰۰ تومان

    کتاب مخاطرات و تهدید ها (مهندسین ناظر و مجری)

    ۲۸۳,۰۰۰ تومان

    کتاب مهندس ناظر خبره (چاپ جدید) جلد ضخیم+متن رنگی

    ۵۱۳,۰۰۰ تومان

    مجموعه کتاب نظارت و گزارش نویسی ۳جلدی (حقوق مهندسی)

    ۱,۱۱۲,۴۰۰ تومان

    مجموعه کتاب نظارت و گزارش نویسی 4 جلدی(حقوق مهندسی)

    ۱,۳۳۸,۰۰۰ تومان

    نشریه 55 کارهای عمومی ساختمان (مصور)

    ۵۰۴,۰۰۰ تومان

    نوشته های مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید